Vitajte na stránke en500.wbl.sk v sekcii Poruchy a opravy
2009, február
Našiel som na sedadle malú dierku. Pri kúpe som si to nevšimol, možno som to neopatrnosťou urobil aj sám.
Dal som to opraviť chlapíkovi, čo vyrába a opravuje sedadlá. Zalepil to a zatial to drží.
2010, august
Jedného pekného augustového dňa 2010 sa mi pri kontrole oleja pred jazdou zdalo, že ho je akosi veľa a že má nejakú zvláštnu farbu.
Potom som zacítil smrad benzínu.
Pri detailnej kontrole som našiel pod motorkou benzín, ktorý vytekal z prepadovej hadičky. Bolo treba vybrať karburátory von a pri rozborke som prišiel na to, že jeden ihlový ventil v karburátore nezatvára. Bola tam nejaká špinka, ktorú som prefúknutím odstránil. Ihlové ventilčeky sú trocha otlačené, tak som kúpil nové. Cez zimu ich vymením. Aby ma karbec viacej netrápil, kúpil som (na radu starého harcovníka) na benzínovej pumpe malý, papierový filter na benzín a zaradil som ho medzi nádrž a karbec. Odvtedy je pokoj svätý ! :-)
Pridal som par fotiek, ktore ukazuju umiestnenie palivoveho filtra. medzi telesami karburatorov je miesto pre filter. Pozor na dlzku privodnych hadiciek, aby neboli moc dlhe, lebo potom sa moc zohnu a priskrtia pritok paliva hadickou. Na fotke je vidiet prvy nastrel dlzky hadiciek, ktory ukazal, ze su moc dlhe. Pozor na riadne upevnenie hadicky k filtru, radsej som dal dve upevnovacie pasky (cervena farba). Myslel som, ze sa to da robit bez vyberania karbecov, ale s vybranymi karbecmi je to pohodlnejsie a clovek menej hresi.
2011, február
Je zima a treba splniť sľuby z leta, že až bude mrznúť, že otlačený ventilček v karbeci vymením.
Tak som ho objednal (pre istotu 2 kusy). Žiadne lacné šmejdy, ale Made In Japan !
Vybrať karbece v tmavej studenej garáži je ohromná "radosť".
Človek bez lampy čelovky si musí vedieť poradiť a tak si prisvecuje mobilom, ktorý drží v papuli. :-)
Ale už sú karbece vyoperované a sú doma na stole. Tu je pohľad na jeden nový a na jeden starý ihlový ventil.
2011, apríl
Prišiel čas, aby stará zadná Dunlopka odišla do dochodku. Mala už tuším viac ako 6 rokov, bola zjazdená v strede
na plocho a navyše bola o číslo širšia. Nemajú to radi ani poliši, aj na STK nato frflal. Tak mám vzadu Bridgestone G524 EXEDRA.
Spravil som pár snímok, ako to po rozborke zadného kola vyzerá. Zadná remenica má trocha vôlu, ale mechanik hovoril, že je to dobré.
Že to maju takto všetky. Uvidíme.
Ked už je zadné koleso dolu, pozrel som sa aj na zadnú brzdu. Nebrzdí to nijako slávne, ale obloženie má 4 mm. Je rovnomerne
obrúsené, nedoškriabané. Ešte vydrží dalších 30 000 km. :-)
Tak som len odstránil prach a zase som to poskladal dokopy.
Možem síce trocha laborovať s nábehom brzdy, ale potom to zase bude brzdiť hneď, ale pôjde do šmyku.
Keď pozerám na ten hrdý nápis MADE IN JAPAN, pôsobí to vo svetle tsunami a Fukušimi až mrazivo. Oni sa nevzdajú a zase bude dobre.
Posvietil som sa aj na fajku na pravej sviečke. Mala dotrhané gumové tesnenie a bola vnútri taká rozťahaná, že dobre nedoliehala na sviečke. Keď mi maník nastavoval ventily, tak musel dať na sviečku takú šrôbovaciu čiapočku, aby to doliehalo. Kúpil som novú a tá drží jak hrom, žiadne vaklanie. Síce valec nevynechával, ale za tých pár korún (ojro) mi problémy niekde na ceste nestoja.
Dnes som mal predné koleso na stojane, trocha som ním krútil, aby som zistil či náhodou nedrhnú brzdové doštičky a...
Drhnú svine, ledva som koleso po stlačení brzdy potočil. Tak hup do montériek a ide sa na to.
Aj tak som chcel dávať tzv. "pancierovú" brzdovú hadičku. Takže všetko rozobrať, vyčistiť, vymeniť tesnenia, kvapalinu, hadicu a doštičky.
Trocha som to vyčistil, už len objednám nové brzdové doštičky a bude to hotové. :-)
Dlho sa mi nedarilo odvzdušniť brzdu. Páčka bola mäkká jak blato. Vysnoril som hadičku s vnútorným priemerom 5 mm,
napojil som ju na odvzdušnovák a potiahol som ústami. Podtlak kásne vytiahol bubiny.
Fuj, tá hnusná chuť brzdovky, hubu mám predsa na slivovicu !!
Tak hup do lekárne pre injekčnú striekačku a odsával som brzdovku spodom.
Hore som napumpoval páčku a znehybnil som ju stlačenú páskou.
Hneď vyleteli bubliny, páčka brzdy stvrdla.
A je to ! :-)
Krátka rekapitulácia tejto srandy :
ebay - brzdová hadička, 2 nové šrobiky a 4 podložky : 30.- €, (cena aj s poštovným z Anglicka, eres-racing.sk mi ju ponúkal za akciových 40.- eu)
čistič na brzdy : 9.- €, (uff, ale zase mi pomohli vytlačiť brzdový valček )
vytlačiť brzdový valček kompresorom : 0.- €,
brzdové doštičky : 29 .- €, (pozdravujeme Ferotechnu)
brzdová kvapalina (DOT4) : 4 .- €,
injekcia a meter plastovej hadičky : 1.- €,
ebay - tesniace gumičky : 25.- € (origo Tourmax - Made in Japan)
"lepidlo" na závity : 6.- €
momentový kľúč, voľný čas, zababrané paprče, radosť z opravy = 0.- €
suma somárum : 104.- euro hádam sem manželka nenakukne :-)
vraj sa na oleji a brzdách nemá šetriť. ale brzdí to úúúplne inak, ako pred tým.
Ešte pridávam uťahovacie momenty a mazací plán :
Do brzdenia, priatelia !! :-)))
------------------------------------------------------
Dnes som "pitval" brzdovú hadičku. Podla DOT bola z októbra 1993. Pri prehnutí nie je na nej vidiet žiadne praskliny,
ale svoje už mala určite odbrzdené. Zaujímavé bolo zistenie z kolkých vrstiev sa vlastne skladá.
Ešte by ma zaujímalo, načo boli tie struny navlečené na hadičke ? Bola to nejaká ochrana pred mechanickým poškodením,
alebo je to nejaká čoprácka okrasná záležitosť ?
2011, máj
trocha mi slzil olej s pod veka ventilov. snažil som sa to napraviť, ale ako sa hovorí: čo funguje, nevylepšuj ! pritiahol som šrób a bum ! zlomil sa. mal som na to zobrať momentový klúč....ten šrób, čo drží dekel veka ventilov je upevnený v tom závite na druhom obrázku. inak ten šrób, čo šrób, šróbik je to, pekne klame telom. zhora vyzerá pekne masito, ale potom sa stenčí na tenkú špagetku. bacha na to !
Inak dávať dolu to veko z ventilov je niečo medzi Ježkem v kleci a Rubikovou kockou. keď to robí človek prvý krát, tak má pocit, že to je nejaká škodoradostná odplata zlých konštruktérov, čo papkajú moc ryže. Do boku to nejde vybrať, lebo tam držia rozvodové kolesá, vzadu zavadzajú karbece, vpredu treba dať dolu chladič (skúsenejší ho len povolia a odsunú). potom mi ešte zavadzala spínacia skrinka a termostat. Smerom hore prekáža rámová trubka. Manuál obsahuje len suché konštatovanie - veko ventilov demontujeme. Hehehe, koťuhy šikmo-oké...
Keď už je chladič vonku, vyčistím ho a dobre prezriem.
Svinstva, prachu, hmyzu a inej špiny je tam požehnane.
2011, október
nejako zle to štartuje. len cvaká relé, ale štartér netočí. ale nie vždy. niekedy štartuje dobre, niekedy zaberie potriasť mašinkou. skúšam teda násť príčinu. rozobral som kontakty na štartéry a prečisťujem to. uvidíme, či to pomôže. mínus pól bol čisťý, plusový bol zasralajdácaný. prístup tam je naprdlačky, ale pošúchame brúsnym papierom, šprcneme Kontoxu a hádam to zaberie. Ak nie mrkneme na uhlíky.
2012, januar
rozobral som starter a jeden uhlik je akosi zaseknuty. aj je viacej opotrebovany - je kratsi ako jeho kolega. vnutri je kopec bordelu. vyzera to na prach s uhlikov a grafitove mazivo. inak je vsetko dobre ! najviac prace mi dalo vymysliet ako demontovat starter z motorky ! predstavte si situaciu,
ked v pristupe vpravo zavadzia synova motorka, nad starterom zavadzaju karbece, napravo od startera zavadzia odfuk z klukovky, je vam zima na prsty, jedine svetlo je ledka z mobilu a najdrahsej ste slubili, ze 30 minut ste nazad a pomašírujete do obchodu. nakoniec "jezka v kleci" treba natocit tak, aby boli naliatky privodnych kablov vlavo a sikmo hore a potom ho vytiahnete ho do lavej strany motorky. je to na piatej fotke dobre vidiet. jednu chvilu som myslel, ze zoberiem karbo-brusku a vysekam ho von ako rambo. ale chce to klud ! ide to... :-)
Často počujem otázku : ako zdvihnúť Kawu a vymeniť zadné koleso, Prikladám foto stojana a jeho umiestnenie pri zdvíhaní :